18 november 2022

Ontwikkeling accumonitor voor elektrische fietsen

Voor Unigarant, ANWB en KPN ontwikkelen de studenten van de Inventeers Academy een accumonitor voor elektrische fietsen. Deze accumonitor moet er in de toekomst voor zorgen gebruikers op tijd gewaarschuwd worden als er een accubrand dreigt te ontstaan. Accubranden kunnen voor veel schade zorgen. Het is voor de verzekeraars een groeiende en beangstigende schadepost en uiteindelijk komt de rekening terecht bij de verzekerden. De verzekeringen van Unigarant worden onder het label van ANWB verkocht, KPN is partner voor de connectiviteit en technologie. De ontwikkeling van de accumonitor is een samenwerking tussen KPN en Unigarant en de Inventeers Academy.

 

Elektrische fietsverzekeringen betaalbaar houden

Steeds meer fietsen worden geëlektrificeerd. Deze e-bikes zijn veel duurder dan normale fietsen, een normale fiets kost gemiddeld zo’n 800 euro, een e-bike al snel 2.500 euro. Cock Meerhof (innovatiespecialist bij Unigarant): “We zien na corona het aantal diefstalgevallen van elektrische fietsen sterk toenemen. Daarnaast is er ook een aantal schadegevallen geweest waarbij de ontbranding van een fietsaccu heeft geleid tot extreem hoge kosten omdat de brand oversloeg. Om de fietsverzekering betaalbaar te houden zijn maatregelen nodig. We zien technologie als een belangrijke oplossing.”

 

Met slimme technologie risico’s verkleinen

Samen met partner KPN kijkt Unigarant naar slimme oplossingen om de risico’s op schade te verkleinen. Cock Meerhof: “Eén van de concrete oplossingen is een KPN LoRa-tracker die Unigarant toepast op de ANWB Blijven Fietsenverzekering voor duurdere fietsen. Een klant kan zijn gestolen fiets via app of telefoontje als vermist opgeven. Via de tracker traceren we de fiets en BOA’s sporen de fiets vervolgens op en halen de fiets weer terug. De volgende stap is ook iets te doen aan de ontbranding van de accu’s. Samen met KPN hebben we de Inventeers Academy gevraagd een oplossing te verzinnen voor de aftermarket. Met deze ‘doe het zelf’ oplossing willen we van buitenaf het risico op ontbranding van de accu kunnen vaststellen.”

Data verzamelen met stopcontact- en accumonitor

Om tot een oplossing te komen is de eerste stap te achterhalen waarom er een ontbranding plaatsvindt. Cock Meerhof: “Om de oorzaken te achterhalen heeft de Inventeers Academy twee elektronica prototypes ontwikkeld. De elektronica prototypes (Printed Circuit Boards – PCBs) worden toegepast bij het stopcontact bij de accu. De PCB bij het stopcontact brengt de oplaadstroom in kaart brengt en toont een oplaadcurve. De andere PCB meet de temperatuur van de accu en brengt een eventuele impact in kaart. Hiervoor wordt een accelerometer gebruikt. De data van deze PCB’s wordt uitgelezen en via het KPN LoRa netwerk verstuurd naar het KPN Things platform. In dit platform kunnen we eenvoudig grenswaardes instellen. Als de temperatuur van de accu te hoog is krijgt de gebruiker direct een melding. Het belangrijkste is dat we nu data verzamelen om de oorzaken van een brand en bijbehorende kritische waarden vast te stellen. We hopen uiteindelijk een preventief product te ontwikkelen die direct een signaal stuurt wanneer er brandgevaar dreigt zodat we branden kunnen voorkomen.”

Zeer tevreden over samenwerking

Over de samenwerking zijn zowel Cock Meerhof als Daan Rottinghuis (KPN) zeer te spreken.

Daan: “Je merkt dat Inventeers zelf veel ervaring heeft met IoT-ontwikkeling en prototyping, en aan de andere kant ook goede opleidingsinstituten heeft aangehaakt voor het faciliteren van stageplaatsen. Daardoor ontstaat er een goede match voor het soort onderzoeksvragen die wij vanuit KPN en Unigarant graag bij afstudeerders willen neerleggen.

Het onderzoek van de Inventeers Academy ziet er tot nu toe veel belovend uit. We zijn tot nu toe dan ook heel tevreden met onze studenten en de begeleiding vanuit Inventeers. De samenwerking verloopt soepel en is echt rechttoe rechtaan, daar houden we van! Geen poespas maar recht op het doel af.”