Inventeers brengt traceability naar een nieuw niveau
Om slimme producten te produceren zijn er veel verschillende stappen nodig zoals elektronica assemblage, programmeren, testen, kalibreren en inbouw. Ons doel is producten zo te ontwerpen dat deze stappen zo efficiënt mogelijk en met zo min mogelijk kans op fouten doorlopen worden. Door ons nieuwe traceability proces slaan we online en direct alle gegevens van het productieproces centraal op. Hierdoor hebben we (en onze opdrachtgever) online en realtime inzicht in de staat van de productie. Daarnaast zijn we op deze manier in staat om bij eventuele problemen snel te kunnen schakelen. Inventeers directeur Richard Mesman legt de nieuwe software uit.
Zicht op proces en eventuele problemen herleiden
In 2020 heeft Inventeers de eigen ontwikkelde software tool in gebruik genomen. Inventeers directeur Richard Mesman: “We wilden voor onszelf en voor onze opdrachtgevers een volledig beeld van de producten en productie creëren. De informatie was eerst verspreid over meerdere plaatsen waardoor er geen overzicht was. Door al deze informatie te combineren in een software oplossing hebben we nu een volledig inzicht. We weten nu exact hoeveel producten er bij de EMS’er, assemblagebedrijf en bij ons in voorraad zijn, hoe de productie en de testen zijn verlopen, welke software versie geïnstalleerd is en welke componenten zijn gebruikt. We zien traceability als een verzekering. Je hoopt het niet nodig te hebben maar als er iets mis gaat blijven de kosten vele malen lager.”
Serienummer, processor en QR code
De traceability begint bij de producent van de elektronica, de EMS’er. Richard: ‘Het volgen van het product begint wanneer de elektronica wordt geassembleerd. Ieder product krijgt een serienummer en een eigen QR code. Bij het assembleren van de elektronica weten we daardoor exact welke componenten uit welke reel op de printplaat zijn geplaatst. Tijdens de testprocedure komt de processor tot leven en vanaf dat moment worden de gegevens uit de processor gekoppeld aan het serienummer en de QR code. De beschikbare informatie wordt continu uitgelezen en online opgeslagen in de Inventeers software tool. Denk hierbij aan testrapporten, kalibratiewaarden en de geïnstalleerde software. In de cloud omgeving zien we hoeveel producten er geproduceerd en getest zijn en hierdoor kennen we de voorraden. Ook wanneer de producten bij Inventeers of bij een andere partner (bijvoorbeeld voor de eindassemblage of inbouw) aankomen worden ze gescand en zijn de voorraden direct bijgewerkt.”
Laatste stap voor opdrachtgever
Als er een fout geconstateerd is, bijvoorbeeld in de software, dan weet Inventeers exact op welke producten deze software draait. Als het een IoT device is, dan is de lokalisatie eenvoudig. Maar om modules zonder connectiviteit te lokaliseren zal ook de administratie van de opdrachtgever op orde moeten zijn.
Richard Mesman: “Bij problemen kunnen we in veel gevallen zo de serienummers aanleveren. Maar de opdrachtgever moet wel weten waar deze producten zijn. Als de opdrachtgever niet bijhoudt welke module in welke machine is ingebouwd dan kan dit voor problemen zorgen. Zeker bij grote aantallen verspreid over de hele wereld. Tegenwoordig zien we wel dat steeds meer producten en machines online verbonden zijn (Industrial Internet of Things), hierdoor wordt traceability eenvoudiger en zijn software updates in veel gevallen ook online uit te voeren. Ook hier helpen we onze opdrachtgevers bij!”
Contact Inventeers
Wil je meer weten over ons diensten? Stuur een e-mail naar info@inventeers.nl